Jens' Oregon Adventures

3, 2, 1...

Daar sta ik dan. Na meer dan een jaar staat het dan nu echt voor de deur. Een jaar van open dagen, het kiezen voor Travel Active, het invullen van ik-weet-niet-hoeveel onlineformulieren. Een tijd van informatieboekjes lezen, vaccinaties krijgen en van een paspoort aanvragen. Een periode van lang wachten- oh nee, plotseling toch niet zo lang wachten, want na 4 weken heb ik ineens een gastgezin. Na mailcontact, DM gesprekken, het gebruiken van StreetView om rond te kijken, een USA-thema feest, examenstress, een musicalvoorstelling, een diploma in de pocket, een verkregen visum en nog een afscheidsfeest is het dan nu echt zo ver. Ik vertrek.

Voor een jaar vertrek ik naar het land van vrijheid en oneindige mogelijkheden, de Verenigde Staten van Amerika. De oceaan over, op weg naar mijn hostfamily waar ik 10 maanden lang lid word van het gezin. McMinnville, Oregon is de komende tijd mijn nieuwe thuis. Een plek die ik in een kwestie van een aantal maanden compleet uit mijn hoofd zal kennen, alsof ik er al heel mijn leven woon. Daar waar ik ervaringen op zal gaan doen die ik voor de rest van mijn leven met me meeneem. En met 9 uur tijdsverschil en 8146,76 kilometers tussen mij en het goede oude Roosendaal in, is mijn nieuwe thuis ook echt wel erg ver verwijderd van alles wat ik gewend ben.

Eigenlijk is het best gek hoe iemand al zo lang met iets bezig kan zijn, en zich toch spontaan anders kan voelen over alles waar hij al die tijd naar toe werkt. Met net iets meer dan 5 maanden van zekerheid over mijn plaatsing en vertrekdatum heb ik in principe niks om over te klagen. Die zekerheid waardeer ik ook enorm, ik kan mijn lieve gastgezin niet genoeg bedanken voor hun keuze om mij uit te kiezen. Toch voel ik me … anders dan ik had verwacht. Zeker geen twijfel, wees daar maar niet bang voor!

De beste omschrijving die ik zou kunnen geven is dat het de realisatie is van alles wat ik ga opgeven. Aan de ene kant staat alles wat ik op dit moment ken. Mijn thuis, mijn lieve familie, mijn geweldige vrienden, alles wat ik al mijn hele leven gewend ben en waar ik van houd. Daar tegenover staat de ervaring van mijn leven, maar compleet omringd door onzekerheden. Sure, ik weet waar ik heen ga en wat de ervaringen zijn van anderen. Ondanks dat is alles wat me te wachten staat compleet onzeker. Hoe ga ik de cultuur daar ervaren, gaat mijn dagelijkse routine erg anders zijn in vergelijking met wat ik nu gewend ben, wie ga ik daar leren kennen, zal ik een goede grote broer zijn, wat is de beste manier om mijn exchange jaar zo goed mogelijk mee te maken? Terwijl al deze vragen door mijn hoofd schoten, realiseerde ik me dat de antwoorden op die vragen pas te vinden zijn in Amerika. Mijn vlucht gaat recht het onbekende in, en alles wat ik hier achterlaat gaat gewoon door (maar dan zonder mij).

Tijdens mijn lichtelijke paniekaanval over alles dat me te wachten staat, besefte ik dat ik me zorgen maak om niks. Het klopt inderdaad dat ik het onbekende tegemoet ga, maar dat is juist wat dit jaar zo geweldig gaat maken. Een kans om niet alleen een nieuwe omgeving, maar ook mezelf beter te leren kennen. Een van de grootste stappen van mijn leven staat recht voor me. En hoewel ik niet ver langs de onzekerheden kan kijken die met die stap meekomen, zal ik toch dit aan moeten gaan zonder te focussen op die onduidelijkheid. Voor het eerst ben ik volledig van mezelf afhankelijk, het leven in Nederland gaat door, en dat is allemaal oké.

Mijn focus leg ik op alle positieve dingen die me te wachten staan. Een geweldig en liefdevol gastgezin waar ik nu al een klik mee voel, een nieuwe cultuur die ik mag gaan leren kennen en een prachtige kans om op mijn jonge leeftijd herinneringen te maken voor het leven. Uiteraard zal ik mensen en dingen gaan missen, maar de ervaring die ik nu aanga is dat verreweg meer dan waard.

Daar sta ik dan. Klaar voor mijn vertrek. The experience of a lifetime. Amerika, kom maar op!


Reacties

Reacties

Ilse

Go with the flow Jens en alles komt goed. Geniet van je reis. Xx

Jeannette

Lieve Jens, Wat een geweldig avontuur ga jij tegemoet en wat heb je mooi omschreven hoe dat voelt! Ga ervan genieten lieverd, pas goed op jezelf en kom heelhuids weer terug! Xxx mama

Yvette de Haan

Jonge Jens wat kan jij je gevoel mooi verwoorden zeg! Als klein mannetje heb ik je leren kennen, en zie hier zeg! Je staat aan de vooravond van jouw prachtige avontuur, ik wil je heel veel plezier en succes toewensen op deze geweldige trip. Maak je dromen waar en ik hoop via deze blog ook daarvan mee te mogen genieten. Je bent een Kanjer! Liefs Yve xxx

Opa Wim

Lieve Jens, Wat mooi dat je recentelijk ons idee samen, om een Blog te maken, gerealiseerd hebt
en hoe - " Chapeau " High five!!!! Geniet van je NY verblijf, maak er een mooi en fijn jaar van en kom gezond weer terug. We zullen je met plezier blijven volgen. Hug and kiss. Opa Wim

oma Twnk

Lieve Jens, wat een goed verhaal! We weten natuurlijk dat je goed je zegje kan doen, maar het opschrijven is weer heel wat anders.
Ik kijk uit naar je verdere berichten. Geniet er van, Liefs, oma T.

Elise

Lieve Jens,
Dit gaat een mooi avontuur worden voor jou zeg. Gaat vast allemaal goed komen. Geniet van alles wat je gaat meemaken.
Liefs, (tante) Elise X

Netty

Wat een fantastische verhalen en wat kan je het goed verwoorden!
Een plezier om te lezen!
Natuurlijk zal je af e toe momenten van onzekerheid krijgen, maar dat hoort er natuurlijk bij. Die momenten zou je ook krijgen met een nieuwe opleiding hier in Nederland.
Het wordt vast een geweldige tijd! Leuk en fijn om jouw verhalen te lezen!
Heel veel liefs van ons! Dikke kus!!

Opa Wim

Jens, het is iedere keer weer een plezier om je Blog te lezen en een beetje mee te kunnen leven met je belevenissen. Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt in je nieuwe gezin, zijn benieuwd om te zien hoe "American" je bent wanneer je terug komt.
Veel succes met de studie,
Liefs van ons!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active